onsdag 31 augusti 2011

Nu är det slut med färg i håret.....

Sista penseldraget togs idag på vär kära husvägg och jag kan glädja mig åt att det bara är takutsprånget som ska målas en gång till. Det blir så sjukt bra och nu känner man att slutet verkligen är nära. Foder och knutbräder ligger färdiggrundade och väntas på att få komma upp. Ljuger visserligen om att det inte är nåt kvar att måla, men det lilla räknas ju knappt.
Eftersom jag slutat tidigt denna veckan har jag haft gott om tid att pyssla utomhus, lagom tills F kommer hem och byter av, man måste ju hinna laga mat någongång också.


Just nu håller F och svärfar på att sätta bräder under takutsprånget så att vi får det inbyggt, blir riktigt stilrent plus att man slipper måla så mycket pill. Jag gillar att måla men har man sådana här lösningar så tackar jag och bockar!


Såhär ser det ut med all panel på och det blev ett helt nytt hus. Vi har ju en "del" kvar att göra som att byta tak på garaget till samma vinkel som huset och på baksidan där vi nu har en altan kommer det bli ett utbygge. Vi kommer få en L-vinkel på huset och utbyggnaden kommer bli ca. 30m2 just för att det ska bli proportionerligt till huset och likaså där kommer vi ha sadeltak fast med kraftigare takvinkel. Innifrån blir det öppet upp till nock, kommer harmonera jättefint med hallen där vi redan har öppet upp till nock. Vi räknar med att riva altanen så fort vi får bygglovet, så till hösten förhoppningsvis gjuter vi plattan.




Eftersom brorsan är plåtslagare har vi valt att göra en avdelare i plåt såklart, vi fortsatte med liggande panel upp till nocken eftersom huset i sig inte är så högt. Hade vi haft 2 vånings hade jag övervägt att ha stående panel upptill.
Entrén till huset får behålla sin charm, staket och befintlig trappa får vara kvar. Dock behövs det en renovering och min uppgift blir till att skrapa och måla vårt fina järnräcke och trappen kommer i vår få ny klinkers med färg som kommer harmonera med det grus vi ska ha på gången. Självklart kommer vi sätta upp ett nytt skärmtak, och de som har varit hos oss förr garanterar vi att sopborsten är på tippen och man behöver inte längre oroa sig för rasrisk :)

Nu ska jag gå ut och se hur det går för grabbarna och se om dom kanske behöver en hjälpande hand.


Ha en riktigt bra kväll.




2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin blogg du har. Till och med jag som aldrig fixar hemma blev sugen på att pyssla.
    P&K från Mumin

    SvaraRadera
  2. hej! Vad roligat att du gillar min blogg, ibland kan man behöva lite inspiration för att komma igång själv :)
    p&k

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...