måndag 12 september 2011

Bygglov...

Förra veckan lämnade vi in vårt bygglov till utbygget och vi väntas få tillbaka det om 2 veckor och då börjar vi riva altanen direkt. Vi hoppas även på att få takstolarna till denna veckan så vi kan få garaget klart. Det är ju en hel del som ska göras. Sätta takstolar, läkta, lägga tak och få det putsat. Blir schemat tajt så får vi kanske putsa garaget i vår samtidigt som vi putsar utbygget. Allt har flytit på så bra nu så om det får stå i tegel till våren så gör det faktiskt inte såååå mycket. Tyvärr har jag inga bilder på hur utbygget kommer bli på baksidan med rätt proportioner, rätt fönster m.m, inte heller på garaget med rätt tak och lutning. Men ni får se på ett ungefär hur vi tänker.


Vi kommer inte köra så här stora fönsterpartier utan det kommer bli fritt i mitten där vi på insidan kommer ha en braskamin och där kommer vi istället mura in rött tegel så det syns på både insida och utsida ca. 140cm. Kul att få nån kontrast på utsidan eftersom allt annat är vitt.


Vi valde att göra den här sågningen på våra foder för att få en mer gammal stil, dock kommer markiserna dölja det mesta av det, men på framsidan kommer det bli fönster utan markiser. Fodren runt dörren fick samma utseende och där hade vi tur att skärmtaket inte täckte ovanliggande brädan.


 
Nu är alla snickerier uppsatta och i princip allt är målat men det krävs lite mer för att huset ska få ett personligt utseende. Denna veckan är prio ett att hitta en lampa till entrén och om 2 veckor borde vår gatuskylt komma. Vi har beställt en emaljerad marinblå skylt med vit ram och text ca 13x56. Den kommer få sitta i vänster hörn på framsidan, och vi har förberett med el och spot så den blir belyst. Dessutom väntar vi på stuprör och fönsterbleck så vi får ett mer inramat utseende.


Nu längtar jag bara tills allt är uppe så jag kan sätta mig på grannens staket och bara njuta av att titta på vårt fina hus, men snart så :)

1 kommentar:

  1. Hejsan,
    Det skulle vara väldigt roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
    Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...